Loading...

اقدامات کوچک در سفرهای جاده ای (3) پاره شدن سیم گاز

اقدامات کوچک در سفرهای جاده ای (3) پاره شدن سیم گاز

بررسی احتمالات و شرایط خاص و همچنین اقدامات قابل اجرا در سفر (قسمت سوم)
پاره شدن سیم گاز

 

 

در قسمت قبلی "اقدامات کوچک جهت رفع مشکلات بزرگ در سفر" از سری نوشته های تام سرویس، به اقدامات اورژانسی جهت رساندن خودرو به تعمیرگاه در زمان از کار افتادن کلاچ پرداخته شد و در این قسمت به بررسی اقدامات لازم به هنگام پاره شدن سیم گاز، می پردازیم.

ابتدا با توضیحات اجمالی در مورد این قطعه با نحوه عملکرد آن آشنا می شویم.

به طور کلی تنظیم مقدار مخلوط هوا و بنزین ورودی به موتور جهت احتراق، به دو صورت مکانیکی و الکترونیکی انجام می پذیرد و در خودروهایی که دریچه گاز آنها مکانیکی است، ارتباط بین پدال گاز و اهرم مربوط به دریچه گاز توسط کابل(سیم گاز) و در خودروهای قدیمی توسط میله و اهرم برقرار می باشد که به هنگام فشار دادن پدال گاز، اهرم مربوط به دریچه گاز توسط کابل مربوط کشیده می شود و با تغییر زاویه دریچه گاز میزان هوای ورودی تغییر کرده و متعاقباً مقدار پاشش سوخت نیز تغییر می کند.

پاره شدن سیم گاز خودرو، به طور معمول در خودروهای کارکرده بنا به دلایل مختلف اتفاق می افتد، بدین ترتیب که راننده در حین رانندگی متوجه خلاصی پدال گاز زیر پای خود شده و کاهش سرعت خودرو و در نهایت توقف آن صورت می پذیرد، در این حالت اگر خودرو را با انتخاب دنده یک و با نیم کلاچ راه بیاندازیم، نهایتا خودرو با سرعت حداقلی به حرکت ادامه می دهد و در صورت رسیدن به شیب سربالایی متوقف شده و خاموش می گردد.

حال اگر این شرایط در سفرهای جاده ای اتفاق بیافتد و راننده، سیم گاز یدکی و از طرفی مهارت کافی و ابزار لازم برای تعویض آن را نداشته باشد، چه باید کرد؟

به طور قطع با وجود پیش آمدن چنین شرایطی نیز خودروی شما می بایست تا رسیدن به اولین آبادی و یا محل امن و سپس مرکز تعمیراتی به مسیرخود ادامه دهد، در ادامه توصیه های تام سرویس جهت ادامه مسیر در شرایط پاره شدن سیم گاز آمده است.

کاپوت خودرو را بالا زده و در قسمت روی موتور، اهرم گاز (که معمولا یک قطعه ی نیمگرد متحرک با تعدادی فنر می باشد) را شناسایی کنید.

این قطعه معمولا در روی موتور نزدیک به هواکش و لوله های ورودی به سرسیلندر و در خودروهای کاربراتوری، چسبیده به بدنه ی کاربراتور به طور واضح قابل رویت است.

اگرسیم گاز در طول مسیر پاره شده باشد انتهای آن هنوز روی اهرم دریچه گاز باقی مانده است که شناسایی آن را راحت تر می کند.

پس از شناسایی این قطعه جهت حصول اطمینان از صحت عملکرد آن کافیست موتور خودرو را روشن نموده و با حرکت دادن این اهرم به صورت دستی به اصطلاح از روی موتور گاز بدهید.

پس از پیدا کردن اهرم مربوط به دریچه گاز، می توانید ببینید که آیا ایراد از پاره شدن سیم گاز است یا شکسته بودن جای سیم گاز روی اهرم؟

اگر سیم گاز (که تا حدودی شبیه به سیم ترمز دوچرخه است) سالم باشد و فقط از جای خود درآمده باشد و بتوانید آنرا بجای خود بازگردانده و به وسیله ی یک تکه سیم و یا نخ محکم در جای خود مهار کنید، ایراد بصورت موقت برطرف می گردد و می توانید به مسیر خود ادامه دهید و جهت گاز دادن از پدال گاز استفاده کنید.

اما اگر سیم گاز پاره بود، یک تکه نخ مقاوم مانند نخهای بسته بندی شیرینی پیدا کنید و یک سر آنرا به اهرم گاز روی موتور ببندید و از شبکه های زیر برف پاکن رد کنید و از پنجره سمت راننده داخل ببرید.

در صورت پیدا نکردن طناب نازک یا نخ شیرینی و ... به احتمال زیاد کفش راننده و یا یکی از سر نشینان بند کفش دارد، چند تا از بند کفشها را باز نموده و به یکدیگر گره بزنید تا به اندازه مناسب برسد.

دقت کنید گره زدن نخ یا بند کفش به اهرم گاز باید به طریقی باشد که نخ از دور یک میله ی ثابت عبور کند و به سمت اتاق برگردد که با کشیده شدن آن از داخل اتاق اهرم به حرکت درآید.

حال موتور خودرو را روشن کنید و می توانید به مسیر خود ادامه دهید با این تفاوت که بجای استفاده از پدال گاز میبایست با کشیدن نخ، عمل گاز دادن را انجام دهید.

موفق باشید


نظرات

ارسال نظر