Loading...

اقدامات کوچک در سفرهای جاده ای (1) پاره شدن تسمه دینام

اقدامات کوچک در سفرهای جاده ای (1) پاره شدن تسمه دینام

گاه در طول رانندگی و یا مسافرت با ایرادات و یا شرایط خاص روبرو می شویم که تصمیم گیری درست در آن لحظه می تواند شرایط را به راحتی به حالت عادی برگرداند و یا تصمیم و یک حرکت اشتباه می تواند راننده و سرنشینان را وارد شرایط بحرانی کند.

 

 

جوش آوردن موتور ماشین ، پاره شدن سیم گاز، پاره شدن تسمه دینام، خالی شدن باتری ، سفت شدن شدید فرمان خودرو ،از کار افتادن فنهای سیستم خنک کننده، پاره شدن سیم کلاچ ، از کار افتادن بخاری در سرمای شدید جاده ، گیر کردن در برف ، سرخوردن ماشین در یخبندان غافلگیر کننده در جاده ، سوراخ شدن رادیاتور به هر دلیل ، بلند شدن یک طرف خودرو در مانورهای رد شدن از مانع و صدها ایراد و شرایط کوچک دیگر، در صورت بروز در شرایط خاص مانند رانندگی در جاده های متروکه و یا خلوت بین استانها و یا جاده های کوهستانی و ... می تواند شرایط بحرانی را برای راننده و همچنین سرنشینان بوجود بیاورد که بعضا موجب به خطر افتادن جان آنها نیز خواهد شد.

شاید خود شما نیز خاطراتی از این قبیل را در ذهن خود و یا در میان دوستان و آشنایان داشته باشید، در ادامه این متن، توصیه های تام سرویس جهت آگاهی از اقدامات قابل انجام در شرایط خاص آمده است که آگاهی از آنها می تواند  کمک شایانی به برون رفت از شرایط بحرانی بوجود آمده در سفر داشته باشد.

توصیه اول گروه کارشناسی تام سرویس به تمامی رانندگان، انجام چک و سرویسهای لازم قبل از اقدام به سفر می باشد و توصیه ی بعدی، رانندگی ایمن و حفظ سرعت مطمئنه در تمامی شرایط است.

به همراه داشتن موارد ضروری از قبیل کیت کمکهای اولیه، چراغ قوه ، تسمه یدکی ، یک گالن آب ، کنسرو غذا و تعدادی بیسکویییت ، پتوی مسافرتی ، زنجیر چرخ جهت استفاده در مسیرهای سردسیر و موارد دیگر از این دست با توجه به نوع سفر و مسیر مورد نظر که در نوشته های پیشین تام سرویس به آنها اشاره شده است.

بررسی احتمالات و شرایط خاص و اقدامات قابل اجرا در سفر (قسمت یکم)

در تمامی شرایط خاص و حتی بحرانی،حفظ خونسردی و فکر کردن صحیح، راه درست را پیش پای شما قرار می دهد.

اگر تسمه دینام پاره شود:

در این حالت، فرمان در خودروهای دارای سیستم هیدرولیک فرمان، سفت می شود ،واتر پمپ از کار افتاده و آب رادیاتور به سمت جوش میل می کند و در خودرو های تک تسمه، کولر خودرو نیز در این شرایط از کار می افتد، دینام از مدار خارج شده و شارژ باتری متوقف می گردد و پس از ادامه دادن مسیر نور چراغها از دست رفته و به مرور با خالی شدن باتری برق مورد نیاز شمعها نیز از دست می رود و موتور خودرو خاموش می گردد.

با توجه به موارد ذکر شده، طی کردن مسیر تا رسیدن به مکانی امن، بدون نصب تسمه ی جدید امکان پذیر نیست لذا در صورت عدم مهارت بابت تعویض تسمه با شماره های امدادی تماس حاصل فرمایید.

از آنجاییکه در بسیاری از مسیرهای کوهستانی و یا دور افتاده، امکان استفاده از تلفن همراه فراهم نیست و ماندن در جاده های کوهستانی و برفخیز می تواند بسیار خطرناک باشد، می بایست به تواناییهای خود اتکا نموده و به هر طریق ممکن خودرو را جهت ادامه مسیر تا رسیدن به آبادی همراهی نمود.

باید توجه داشته باشید که راه و روش تعویض تسمه دینام در خودرو های مختلف،متفاوت می باشد ولی اصول کلی این کار در تمامی خودروها مشترک است.

در این حالت اگر تسمه یدکی در خودرو دارید، کاپوت خودرو را بالا زده و مسیر قرار گرفتن تسمه را با مشاهده ی غلطک ها و هرزگردهای موجود در این مسیر شناسایی کنید. براق و تمیز بودن سطح پولی ها و غلطکها با توجه به قرار داشتن و حرکت تسمه ی قبلی قابل مشاهده است.

قدم بعدی باز کردن قطعات دیگر از بابت دسترسی بهتر به مسیر تسمه می باشد، نوع و تعداد این قطعات در خودروهای مختلف متفاوت است ولی به طور کلی با یک نگاه قطعه ی مزاحم مشخص می گردد.

جهت باز کردن قطعات میتوانید آنها را علامتگذاری کرده که به موقع بستن با مشکل مواجه نشوید، تهیه چند عکس با موبایل و یا دوربین نیز قبل از باز کردن قطعات می تواند در آخر شما را از سردرگم شدن دور نگاه دارد.

حال که دسترسی به مسیر عبور تسمه مهیا شد، مسیر عبور را بررسی کنید به طوریکه با قرار گرفتن تسمه در مدار تمامی غلطکها درگیر شوند به عبارت دیگر حرکت تسمه موجب چرخش غلطکها گردد، با در نظر گرفتن اصل یاد شده و اندکی تأمل میتوانید مسیر درست عبور تسمه را پیدا کنید.(مانند حل کردن پازل)

نوبت به شل کردن تسمه سفت کن رسیده است، با بررسی مسیر مورد نظر و مقایسه ی غلطکها، غلطکی که امکان رگلاژ و جابجایی دارد را مشخص کرده و پیچ رگلاژ را شل کنید، سپس غلطک را جابجا کنید تا بتوانید تسمه را در مسیر خود قرار دهید، سپس غلطک و یا تسمه سفت کن را به سمت سفت شدن تسمه برده و با اهرم کردن وسیله ای (مانند میخ، میله و یا پیچ گشتی) که در دسترس شماست اقدام به سفت کردن پیچ آن نمایید.

پس از سفت کردن تسمه،اهرم را از زیر تسمه سفت کن درآورید و قطعات باز شده را با توجه به علامتگذاریتان و یا عکسی که گرفته اید به حالت اولیه باز گردانید.

تسمه نباید زیاد سفت شده باشد و با فشار دادن تسمه به سمت پایین از اندکی فضای بازی آن مطمئن شوید.

حال موتور خودرو را روشن نموده و خود را به اولین محل جهت بازدید و یا رفع ایراد پاره شدن تسمه، برسانید.

توجه داشته باشید، پاره شدن تسمه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که فرسودگی و پوسیدگی تسمه ، تیز شدن، پله کردن و یا شکستگی لبه ی پولیها و غلطکها ،لنگی و انحراف غلطکها و پولیها و یا گیرپاژ کردن بلبرینگ هرزگردها را می توان از مهمترین عوامل آن برشمرد و در این صورت تا عدم رفع ایراد و استفاده از خودرو، مجدد تسمه پاره خواهد شد.

در صورت پارگی مجدد تسمه در مسیر رسیدن به تعمیرگاه و یا آبادی، می بایست به دنبال وسیله ای جهت جایگزینی تسمه ی پاره شده باشید، که بهترین و در دسترسترین وسیله، جوراب زنانه می باشد و در صورتیکه دلیل پاره شدن تسمه، گیرپاژ هرزگردها است، سطح آنرا برای حرکت روان تسمه، آغشته به گریس نمایید تا پس از رسیدن به آبادی، ایراد مربوطه رفع گردد.

برای استفاده از جوراب دیگر نیازی به شل کردن پیچ های رگلاژ و یا تسمه سفت کن نمی باشد، فقط کافیست جورابها را در مسیری که شناسایی کرده اید رد نموده و سر و ته آنرا به هم گره بزنید.

توصیه تام سرویس به شما این است که همیشه یک عکس از وضعیت نرمال موتور خودرو و مسیر قرار گرفتن تسمه در موبایل خود داشته باشید تا در شرایط اضطرار بتوانید شرایط نرمال را شبیه سازی نمایید.

یک استارت آپ بسیار جذاب و پر منفعت
کارواش آنلاین در محل
تحت حمایت و پشتیبانی تولیدکننده و مجری طرح
فرصت رو از دست نده

تجهیزات و آموزش از " تام کلین "
سفارش گیری و پشتیبانی از " نانوپ "

کار از " شما "

" تام کلین " اولین تولیدکننده ی کارواش نانو در ایران
" نانوپ " اولین سرویس کارواش آنلاین در محل
.

با کمترین سرمایه ی ممکن صاحب کسب و کاری مناسب و سودمند شوید.
http://tamclean.com/articles/348740

 


نظرات

  • احسنت، لطفا هر چه سریعتر بقیه موارد رو هم بذارید، خیلی به درد میخوره
    با سپاس
  • جالب بود.لطفا بقیه مواردی رو که گفتین رو توضیح بدین. متشکرم.
    • لطف دارید. انشالله به زودی
      • دوست عزیز
        بسیار بسیار ممنون از مطالب مفید و کارامدی که درج کردید.اگر در مورد تمیز کردن شمع و نحوه رگلاژ درب ماشین هم مطلب بزارید ممنون میشم
        • سلام دوست عزیز
          ممنون از لطفتون
          در مورد سوالتون باید عرض کنم موتور خودرو اگه تنظیم باشه و خوب کار کنه شمع دوده نمیگیره و تا زمان عمر مفیدش که حدود چهل هزار کیلومتر باشه(بستگی به مرغوبیت شمع داره) نیازی به تمیز کردن شمع نیست
          مورد دیگری که موجب کثیف شدن و از کار افتادن شمع میشه روغن سوزیه که سر شمع روغن جمه میشه و مانع از احتراق میشه.
  • در کل اگه تو مواقع اضطراری بنا به هر دلیلی شمعها کثیف شد،قطعا یه آچار شمع متناسب با نوع شمع لازم دارید که بتونید شمع ها رو دربیارید.بعد از درآوردن شمعها مواظب باشید که از دستتون نیفته یا ضربه بهش وارد نشه که فاصله ی بین کنتاکتش تغییر نکنه.با یه پارچه ی زبر نوک شمع رو کامل تمیز کنید(به حالت برق انداختن روی کفش)و بعدش از یک سمباده نرم و یا فرچه سیمی استفاده کنید.
    توصیه ام اینه که شمعها رو دونه دونه باز کنید یعنی که از یه طرف شروع کنید دونه دونه وایر هار در بیارید بعد جا بزنید و برید سراغ بعدی که تایم احتراق بهم نریزه.(از بابت جابجا شدن وایرها)
  • در مورد رگلاژ دربهای ماشین هم باید عرض کنم این کار نیازمند تخصص ومهارته و توصیه میکنم چون کار ضروری و اورژانسی محسوب نمیشه سر فرصت به یک نفر که تو این کار مهارت داره مراجعه کنید.
    اگر توضیحات بیشتری مرد نیاز بود لطف کنید تو تالار پاسخگویی به سوالات مطرح کنید چون اینجا کاراکترها محدوده.
    ممنونم
  • با سلام
    پیدا کردن جوراب زنونه سخت تراز خود تسمس....
    • سلام
      اگه خوب بتونید گره بزنید، از جوراب مردونه هم میشه تا حدودی استفاده کرد. فقط دیگه زیاد نباید پرگاز برید.
      جوراب مردونه نبود یه تیکه پارچه بالاخره گیر میاد که ماشین تو بیابون نمونه.
  • بسیار ممنون از راهنماییهای عالیتون، من که خیلی استفاده کردم
    موفق باشید
  • با سلام
    من اخیرا یک دستگاه 206 مدل 85 تیپ سه خریدم و با تسمه دینامش مشکل دارم وقتی که استارت میزنم تسمه دینام یک یا دو شیاد به سمت بیرون حرکت میکنه و همونجا میمونه پمپ هیدرولیک رو باز کردم و چک کردم کمپرسور کولر هم خراب بود تعویضش کردم
    ممکنه علت از خود تسمه باشه؟؟تا حالا دو تسمه نو خریدم و همون مشکل رو دارم
    • درود بر شما
      طبق توضیحات شما, باید عرض کنم به احتمال زیاد, پولی های مربوط به قطعات مختلف که هدایت کننده ی مسیر تسمه هستن بنا به دلایلی در یک راستا نیستن و وقتی موتور روشن میشه تسمه از روی پولی ها عقب و جلو میشه.
      باید همه ی پولی ها در یک راستا باشن تا تسمه درنیاد از جای خودش.
    • سلام من هم قبلا همین مشکل رو داشتم ایراد صد درصد از تسمه سفت کنه سایدگی پیدا کرده و باعث میشه تسمه پاره کنه عوض کنی درست میشه پیشنهاد میکنم از اوراقی سفت کن دست دوم فابریک بگیر چون بقیه جنسا حتی ایساکو هم جواب نمیده امتحان کردم که میگم
  • با درود و تشکر از توضیحات عالی شما
  • پژو پارس مدل 92 دارم از وقتی که حدود 25 تا کارکرده بود هنگام استارت تسمه یک شیار رد می کنه به سمت بیرون. این اتفاق تو زمستونا وقتی که هوا سرده اتفاق می افته وقتی ماشین گرم میشه و تسمه جا می اندازم دیگه تو استارت رد نمی کنه تا فردا صبح که ماشین سرد بشه و استارت بزنم. کل تابستون و بهار که هوا گرم یکبارهم تسمه بیرون نیافتاد و حودو 10 تا هم رفتم
  • سعید قاضی سرخه
    پنجشنبه 17 دی 1394 - 08:25
    ممنون.واقعا مفید و عالی بود. خدا خیرتون بده
  • سلام
    به احتمال زیاد غلطکها و پولی های هدایت کننده ی تسمه به مقدار خیلی کمی از یک محور خارج شده اند.
  • توضیحات عالی بودممنون
  • سلام دست شما درد نکند مطالب مفیدی ارایه داده اید
  • با سلام و تشکر از مطالب خوبتون. من 206 تیپ2دارم مشکلم اینه که تسمه دینام یه دنده بیرون می افته وبعد ازیه مدتی پاره می شه. هرزگردها و سفت کن رو همشون رو عوض کردم ولی فایده نداشته لطفا راهنمایی کنین
  • سلام.تسمه دینام خودروی ما به دلیل شکستکی غلطکها پاره شد.بعد از تعویض تسمه و غلطک ها ماشین جوش میاره همش.و آب هم زیاد مصرف میکنه.درحالی ک رادیاتور خنکه.میخواستم ببینم مشکلش چیه.راهنمایی کنید
    خودرو پرشیا
  • سلام
    پژو ها بطور کلی خیلی سیستم خنک کاری حساسی دارند چون هم درجه حرارت کلی بالا هست هم اینکه سطح رادیاتور پایین تر از موتور قرار گرفته و کوچکترین هوایی که تو سیستم وجود داشته باشه موجب گیرکردن هوا توی سیستم میشه و از گردش آب جلوگیری به عمل میاد. حالا این که ماشین شما مدام جوش میاره و آب هم زیاد مصرف میشه میتونه چندتا عامل داشته باشه.
    چون رادیاتور سرد هست سه حالت عمده وجود داره
    اولی آب تو رادیاتور نیست و آب بر اثر حرارت تبخیر شده
    دومی ترمواستات گیر کرده و آب داغ رو به سمت رادیاتور نفرستاده
    سومی فشنگی آب خرابه و اشتباه نشون میده که ماشن جوش آورده و...
    • ادامه...
      سومی فشنگی آب خرابه و اشتباه نشون میده که ماشن جوش آورده و فنها هم سیگنال اشتباه میگیرند و مرتب کار میکنن و رادیاتور سرد میشه

      یه حالت کلی دیگه هم محتمل هست که واترپمپ خراب شده و نشتی پیدا کرده هم آب هدر میره هم سیستم هوا میکشه و هم گردش آب به درستی انجام نمیشه

      حالت بعدی اینه که بر اثر چند بار جوش آو ردن به یکی از دلایل بالا، در حال حاضر واشرسرسیلندر سوخته و آب از اون نقطه وارد موتور میشه

      حالت آخر در هر صورت اگر اتفاق هم نیافتاده باشه بزودی با یکی دوبار جوش آوردن بیشتر اتفاق میافته و خود اون هم مراحل و علائم مختلف داره
  • سلام چطور امکان دارد تسمه دینام پاره شود و تکه های آن وارد تسمه تام و از خرابی آن و کج شدن سو پاپ ها و تراشکاری و غیره شود پژو پارس مدل 94 با کارکرد سی هزار در ایران خورو رو باید گل گرفت

ارسال نظر