Loading...

سیستم خنک کننده ی موتور خودرو (2)

سیستم خنک کننده ی موتور خودرو (2)

ریشه یابی ایرادات مربوط به سیستم خنک کننده ی موتور(قسمت دوم)

 

بنام خدا

داغ شدن بیش از حد موتور و یا در اصطلاح جوش آوردن ماشین، می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برای رسیدن به دلیل اصلی تحت شرایط مختلف، می بایست ابتدا با سیستم خنک کننده موتور، آشنایی داشت و سپس عوامل و علایم بوجود آمده را بررسی نمود.

در قسمت یک این متن، تا حدی با بخشهای مختلف سیستم خنک کننده ی موتور و شیوه ی عملکرد آن آشنا شدیم و همانطور که در قسمت قبل بدان اشاره شد تمامی ایرادات این سیستم در نهایت منتج به بالارفتن درجه حرارت موتور خواهد شد، لذا همواره در طول رانندگی می بایست به نشانگر درجه حرارت موتور(در اصطلاح رایج آمپر آب) توجه داشته باشیم.

با توجه به بروز ایراد در سیستم مذکور و بالا رفتن درجه حرارت، آسیبهای مختلفی از قبیل  سوختن واشر سرسیلندر،قاطی شدن آب و روغن موتور، معیوب شدن سرسیلندر،پاره شدن شیلنگ های آب،باز شدن درزهای رادیاتور،چسبیدن رینگها، قاطی شدن کانالهای رینگ روی پیستون، ذوب شدن پیستون،آسیب دیدن داخل سیلندر،ذوب شدن سیلندر و ... متوجه موتور خواهد شد.

میزان آسیبهای احتمالی ناشی از داغ شدن موتور(در اصطلاح رایج جوش آوردن ماشین) با در نظر گرفتن مدت زمان استفاده از خودرو در این حالت متفاوت خواهد بود و در نهایت تا آسیب دیدن تمامی اجزای موتور پیش خواهد رفت لذا پیشنهاد می گردد راننده به هنگام مشاهده ی تغییرات غیر عادی در نشانگر درجه حرارت موتور، فراخور شرایط بوجود آمده،جهت جلو گیری از گسترش دامنه ی آسیبها ، اقدام نماید.

در این قسمت به بررسی ایراد در عملکرد ترموستات(کنترل کننده ی درجه حرارت) که یکی از ایرادات رایج این سیستم می باشد می پردازیم.

به طور معمول قبل از دردسر ساز شدن ترموستات، با رصد دقیق رفتار نشانگر درجه حرارت موتور، می توان به ضعف عملکرد این قطعه پی برد به این ترتیب که نشانگر درجه حرارت موتور، نوسانات زیادی را در طول مدت رانندگی نشان می دهد.

به طور مثال یک ترموستات با توجه به درجه قید شده بر روی آن می بایست درجه حرارت نشانگر را (با اندک نوسانی که به دلیل باز و بسته شدن جریان آب است) ثابت نگاه دارد ولی مشاهده می شود که نشانگر در مواردی پایین تر از نقطه ی معین قید شده روی ترموستات و در مواردی هم بالا تر از آن را نشان می دهد.

با مشاهده ی مواردی از قبیل مثال فوق در اولین فرصت می بایست قطعه ترموستات تعویض گردد،حال اگر فرصت و یا دسترسی جهت تهیه و تعویض این قطعه وجود ندارد ، قطعه را بطور موقت از روی ماشین باز نموده تا در اولین فرصت با قطعه ی نو و استاندارد جایگزین گردد.

در صورت عدم وجود مهارت جهت تعویض ترموستات و یا نداشتن ابزار مناسب،می توان از سرویسکاران و یا تعمیرکاران خودرو کمک گرفت ولی باید در نظر داشت که ورود به جاده های برفی و یا استفاده از مسیرهای طولانی و کوهستانی در فصل سرما بدون ترموستات سالم نصب شده بر روی ماشین،علاوه بر وارد آوردن آسیبهای احتمالی به پوسته سیلندر، می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد چرا که در این حالت سیستم گرمایشی اتاق خودرو (یا همان بخاری) غیر فعال می شود و خطر یخ زدگی در مواقع اظطراری در جاده تا زمان رسیدن کمک،جان شما و دیگر سرنشینان را تهدید می کند لذا سفرهای برون شهری بدون فعال بودن سیستم گرمایش کابین، در فصل سرما به هیچ وجه توصیه نمی شود.

حال اگر راننده متوجه ایراد در عملکرد ترموستات نشود، این ضعف عملکرد به مرحله ای می رسد که ترموستات به هنگام رسیدن به درجه حرارت معین، مسیر جریان آب را باز نمی کند (ترموستات گیر می کند) و نشانگر به سمت قرمز متمایل می شود.

به هنگام جوش آوردن ماشین با مشاهده ی علائمی خاص که در ذیل به آنها اشاره می شود می توان به گیر کردن ترموستات پی برد.

نشانگر، داغ شدن موتور را نشان می دهد در حالی که فن ها با دور تند در حال انجام کار هستند و رادیاتور خنک می باشد(در ماشینهایی که محل شارژ آب رادیاتور مخزنی جداگانه دارد در این حالت نیمی از رادیاتور خنک می باشد)

اقدامات: خاموش کردن به موقع موتور قبل از رسیدن نشانگر به وضعیت قرمز و باز کردن موقت ترموستات تا رسیدن به اولین مرکز تعمیراتی و تعویض آن

اگر نشانگر به وضعیت قرمز رسیده است خودرو را متوقف نموده درب کاپوت باز باشد و موتور را خاموش نمایید و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ هر چند ثانیه تک استارت بزنید در ضمن هواگیری سیستم می تواند موثر باشد تا گیر ترموستات برطرف شده و جریان آب وصل شود و پس از خروج نشانگر از وضعیت قرمز، ترموستات را از روی خودرو باز کنید و به مراکز تعمیراتی جهت تعویض آن مراجعه نمایید.

اقدامات فوق نیازمند داشتن سرعت عمل و مهارت کافی است و می بایست از قبل با محل قرار گرفتن ترموستات و پیچ هواگیری آشنایی داشت و لازم به ذکر است که محل قرارگیری ترموستات در اکثر خودرو ها در قسمت خروجی آب از موتور و قبل از شیلنگ برگشت آب از بالای رادیاتور می باشد.

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده پیشنهاد می گردد قبل از رسیدن کار به شرایط بحرانی، در سرویسهای دوره ای، تست ظاهری و تست عملکرد ترموستات توسط سرویسکار انجام پذیرد و در صورت لزوم با ترموستات نو و استاندارد مناسب خودرو تعویض گردد.


نظرات

  • ترموستات هم مثل تسمه تایم باید هر چند یه بار عوض بشه یا وقتی کارکرد ماشین کمه نیاز نیست تعویض بشه ؟؟
  • سلام دوست عزیز
    قطعه ترموستات،همانند تسمه تایم قطعه زماندار محسوب نمی شود و با توجه به صحت عملکرد، مورد استفاده قرار می گیرد از اینرو همانگونه که در متن بدان اشاره شد راننده همواره می بایست حسن انجام کار ترموستات را از طریق زیر نظر داشتن نشانگر درجه حرارت، رصد نماید و با توجه به آسیبهای پرهزینه در قبال خرابی این قطعه پیشنهاد می گردد سلامت آن توسط سرویسکار خودرو به هنگام انجام سرویسهای دوره ای مورد آزمایش قرار گیرد.
  • من یه همچین بلایی سرم اومده. کاش قبلش این متن رو دیده بودم.
  • سلام من پراید132دارمهمه چیز سیستم خنک کننده رو عوض کردم مهمه خوب کار میکنن ماشین در حالت متوقف خوب کار میکنه ولی تو جاده یا وقتی کولر میگیرم امپر بالا میره لطفا راهنمایی کننینترموستات عوض کردم هر دو دور فن کار میکنه رادیان هم نو گذاشتم
  • سلام دوست عزیز
    فرمودید همه چیزای سیستم خنک کاری رو عوض کردید. لطف کنید به آدرس زیر برید و ببینید همه ی مواردی که تو این متن اومده رو عوض کردید یا خیر؟
    در ضمن بفرمایید ماشینتون چند کیلومتر کارکرده؟
    در صورت نیاز با شماره موبایل 09125248865 در ساعات اداری تماس بگیرید
  • یه سوال وقتی تر موستارت گیر میکنه و ماشینم جوش آورده فن هم به خوبی کار میکنه رادیات خنک هستش ولی موتور داره میترکه اونوقت چیکار کنیم
  • سلام کاربر گرامی

    مبحث مربوط را در بخش مقالات سایت موجود هست

ارسال نظر