Loading...

سیستم خنک کننده ی موتور خودرو (1)

سیستم خنک کننده ی موتور خودرو (1)

آشنایی با قسمتهای مختلف سیستم خنک کننده ی موتور

بنام خدا

داغ شدن بیش از حد موتور و یا در اصطلاح جوش آوردن ماشین، می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برای رسیدن به دلیل اصلی تحت شرایط مختلف، می بایست ابتدا با سیستم خنک کننده موتور، آشنایی داشت و سپس عوامل و علایم بوجود آمده را بررسی نمود.

جهت آشنایی بیشتر با این سیستم می بایست اجزای مختلف آن را بشناسیم که بطور کلی در ماشین های رایج امروزی شامل موارد ذیل می باشد:

- رادیاتور(جهت تبادل حرارت بین مایع خنک کننده درون سیستم و هوای عبوری از بین شبکه های رادیاتور)

- ورودی هوا (معمولا جلو پنجره که هوای برخورد کننده به جلوی ماشین را در مسیر فن ها و شبکه رادیاتور هدایت می کند.)

- فن یا پروانه (جهت تامین دبی مناسب هوا از قسمت جلوی رادیاتور جهت عبور از شبکه های رادیاتور)

- لوله ها و شلنگ های سیستم (جهت حرکت و جابجایی مایع خنک کننده بین قسمت های مختلف این سیستم)

- مایع خنک کننده ( جهت خنک کاری موتور و انتقال حرارت از پوسته ی موتور به رادیاتور)

- سیستم کنترل حرارت یا ترمواستات (فراهم کننده ی مدت زمان مناسب جهت خنک شدن مایع در رادیاتور ، تثبیت کننده ی درجه حرارت موتور برای حصول بیشترین راندمان، کنترل حرارت و حفظ آن جهت تامین سیستم گرمایش اتاق خودرو)

- سیستم مانیتورینگ و نظارت ( شامل سنسورهای روی موتور جهت اندازه گیری حرارت و ارسال سیگنال به فن ها ، سیم کشی ، نمایشگر ، سیستم هشدار)  

 

حال باتوجه به مواردی که در بالا بدان اشاره شد، بدیهی است که هرگونه ایراد در یک یا چند قسمت از سیستم خنک کاری موتور باعث کاهش راندمان و یا بروز خلل در کارکرد این سیستم خواهد شد و در نهایت موجب بالا رفتن درجه حرارت موتور می شود ولی بسته به نوع و محل وقوع ایراد،علائم بوجود آمده می تواند متفاوت باشد.

شایان ذکر است هرگونه ایراد بوجود آمده در سیستم یاد شده هرچقدر هم که کوچک باشد باید جدی طلقی شود تا از بروز آسیبهای جدی در موتور خودرو جلوگیری به عمل آید. 

پیش از پرداختن به بررسی ایرادات رایج در سیستم خنک کاری موتور باید یادآور شویم که در بیشتر خودروهای امروزی ایراد و یا ضعف خاصی از ابتدا در این سیستم وجود ندارد و اکثر این ایرادات بر اثر سهل انگاری راننده، انجام نشدن به موقع سرویس های مربوط و یا فشار بیش ازحد به موتور خودرو بوجود می آید.

همانطور که اشاره شد تمامی ایرادات این سیستم در نهایت منتج به بالارفتن درجه حرارت موتور خواهد شد، لذا همواره در طول رانندگی می بایست به نشانگر درجه حرارت موتور(در اصطلاح رایج آمپر آب) توجه داشته باشیم.

بالا رفتن درجه حرارت موتور می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بدلیل گسترده بودن دامنه ی آنها جهت ریشه یابی بهتر، برآن شدیم تا ایرادات مربوط به این سیستم را در چند مطلب جداگانه و به صورت ریشه ای بررسی نماییم.

در آینده منتظر مطالب بعدی تام سرویس در جهت ریشه یابی ایرادات مربوط به سیستم خنک کننده ی موتور باشید.

 

 


نظرات

  • خیلی ممنون. چند وقته این موضوع برا من دغدغه فکری شده ماشینم موتورش سالمه ولی یه دفعه آمپر آبش میره بالا.
    همه چیزش هم ظاهرا سالمه.ک رفتم تعمیرگاه گفت هوا افتاده توش هواگیری کرد درست شد ولی چند روز بعد دوباره همونجوری شد. حالا بهم هواگیری یاد داده هر چند روز یکبار هواگیری می کنم. راستی ماشینم سمنده معمولیه.
  • اینم بگم هرسری که هواگیری میکنم یکم آب کم کرده که اضافه میکنم.
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
  • سلام دوست عزیز
    موتور ماشین شما با موتور پژو 405 یکسان است و بیشتر موتورهای فرانسوی از نظر ارتفاع در جایی بالاتر از سطح رادیاتور قرار گرفته اند که این امر در صورت بروز نشتی آب وقتی که موتور روشن و داغ است موجب تجمع هوا در سیستم خنک کننده موتور می شود و وجود هوا در این نوع سیستم ها موجب ایجاد (vapor lock) خواهد شد که از عبور روان و مناسب جریان آب داخل سیستم ممانعت به عمل می آورد و موجب جوش آوردن آب خواهد شد.
  • احسان جان، با توجه به توضیحات در کامنت بالا، سیستم خنک کاری موتور شما دارای نشتی می باشد که رایج ترین آنها به دلیل خراب بودن درب رادیاتور و کاهش فشار فنر داخل آن می باشد و یا نشتی از قسمت واترپمپ که گزینه ی دوم به دلیل اینکه پس از هواگیری تا مدتی ماشین شما درست کار می کند منتفی است. پیشنهاد می شود در اولین فرصت درب رادیاتور با یک درب اصلی تعویض گردد در غیر اینصورت منتظر سوختن واشر سرسیلندر و ایرادات بعدی آن باشید.
  • سلام. آقا خیلی ممنونم. ایراد از همون در رادیات بود.گرم که میشد بخار رد میکرد.
    الان دو روزه عوض کردم هواگیری هم کردم فعلا سالمه.
    • سلام احسان جان
      خواهش می کنم. پیشنهاد می کنم لوله ها و شلنگهای سیستم خنک کاری هم بازدید شود و در صورت نامناسب و یا فرسوده بودن تعویض گردد. یادتون باشه که پیشگیری بهتراست از درمان.
  • جالبه
  • جالب بود متشکرم

ارسال نظر