Loading...

راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو

راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو

توصیه های تام سرویس جهت کاهش مصرف سوخت خودرو

بنام خدا

در پست قبلی با عنوان مصرف سوخت، با عوامل تاثیرگذار در کاهش و یا افزایش مصرف سوخت بیشتر آشنا شدیم و در این پست توصیه هایی در راستای کاهش مصرف سوخت خودرو ارائه می گردد.

همانطور که در مطلب قبلی بدان اشاره شد در مورد میزان مصرف سوخت خودرو، در بسیاری از موارد از قبیل طراحی آیرودینامیکی خودرو، طراحی موتور و یا نوع موتور سوار شده بر روی یک خودرو و عواملی از این دست، مالک و یا راننده ی خودرو دخیل نبوده و اقدامات خاصی از این بابت در جهت صرفه جویی در میزان مصرف سوخت از ایشان بر نمی آید، لذا در ادامه به عواملی که جهت صرفه جویی در اختیار راننده می باشد می پردازیم.

برهم نزدن شکل آیرودینامیکی خودرو یکی از موارد مهمی است که راننده همواره می بایست آنرا در نظر داشته باشد، به عبارت دیگر هرگونه تغییرات در خودرو که موجب مقاومت بیشتر خودرو در برابر باد روبرو گردد، مانند یک ترمز هوایی (Air brake) عمل نموده و مصرف سوخت را افزایش می دهد، بنابراین استفاده از باربند، پایه های نگهدارنده ی چوب اسکی ، پروژکتورهای روی سقف ، فلاپهای غیر استاندارد ، آینه بغلهای بزرگ و بالهای غیر استاندارد عقب همگی باعث افزایش میزان مصرف سوخت خواهد بود.

مورد بعدی تغییر در فیلتر هوای خودرو می باشد و به عبارت دیگر هر نوع تغییر و دستکاری در سیستم تزریق سوخت به موتور که تناسب مخلوط هوا و بنزین جهت احتراق تغییر کند، این امر در برخی از موارد نیز باعث افزایش شتاب در خودرو می گردد ولی باید در نظر داشت جهت افزایش شتاب ، سوخت بیشتری مصرف خواهد شد.

تنظیم باد لاستیک ها، عامل موثری بر کاهش مصرف سوخت می باشد و جهت انجام این کار چرخ ها می بایست خنک باشند لذا پیشنهاد می گردد تنظیم باد لاستیک ها در اول صبح و در نزدیک ترین مکان به محل پارک خودرو صورت پذیرد.

استفاده از لاستیک های پهن و رینگ های سنگین نیز از بابت ایجاد اصطکاک بیشتر در حرکت خودرو ، موجب افزایش مصرف سوخت می گردد.

یکی از مهمترین عوامل در تغییر میزان مصرف سوخت شیوه ی رانندگی می باشد که این عامل می تواند تغییراتی عمده تا میزان 50 درصد اختلاف را در مقدار سوخت مصرفی در یک فاصله ی معین ایجاد نماید. همانطور که در مطلب قبلی گفته شد،عدم رعایت فاصله با خودروی جلویی گزینه ایست که راننده جهت دستیابی به آن می بایست شتابگیری غیر معقولی داشته باشد که این شتابگیری جهت برخورد نکردن با خودروی جلویی میبایست با استفاده ی مکرر و غیر ضروری از ترمز همراه باشد و این روند علاوه بر برهم زدن آرامش سرنشینان خودرو میزان مصرف سوخت را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

انتخاب دنده و تناسب آن با سرعت انتخاب شده عامل دیگریست که نحوه ی استفاده از آن کاملا در اختیار راننده می باشد. بیشترین نسبت گشتاور موتور به مصرف سوخت در موتور های امروزی بین دور موتور 2500 تا 3500 دور در دقیقه شکل می گیرد لذا حفظ این دور موتور در سرعت های مختلف با استفاده از دنده های مختلف گیرباکس برای راننده امکانپذیر می باشد.

جایرو شدن چرخ ها هنگامیست که با توجه به میزان جرم چرخ و تناسب سرعت دورانی آن حول مرکز ثقل خود (یا همان بلبرینگ چرخ) با توجه به اینرسی حرکتی تمایل به حفظ حرکت در راستای محور ثابط و مسیر مستقیم در چرخ ها ایجاد می شود، این پدیده برای چرخ ها در بیشتر خودرو ها زمانی رخ می دهد که خودرو در مسیر مستقیم و سرعت 90 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است، در این زمان برآیند نیروهای بازدارنده چرخ های خودرو به حداقل خواهد رسید و از اینرو میزان مصرف سوخت نیز با کاهش روبرو خواهد شد.

رانندگی با شیشه های پایین و پنجره های باز به ویژه در سرعت های بالا باعث افزایش مصرف سوخت می گردد لذا توصیه می شود با استفاده از سیستم تهویه خودرو و با بستن پنجره ها از برهم خوردن شکل آیرودینامیکی خودرو و ایجاد اغتشاش در رفتار هوای عبوری از بدنه جلوگیری به عمل آورده و این امر علاوه بر ایجاد شرایط مناسب و مطلوب برای راننده و سرنشینان، کاهش مصرف سوخت را نیز در بر دارد.

سیستم تهویه خودرو در فصل زمستان شامل سیستم گرمایشی (بخاری) و در فصل گرما شامل سیستم سرمایشی (کولر) می شود که تام سرویس در مورد باور های اشتباه درمورد استفاده از کولر یا بخاری خودرو ، در آینده مطلب جداگانه ای را منتشر خواهد نمود.

درجه ی حرارت موتور خودرو در اکثر خودرو ها با میزان مصرف سوخت رابطه عکس دارد یعنی درجه حرارت بالا در موتور ،مصرف سوخت پایین را به دنبال خواهد داشت لذا باز کردن ترموستات از روی سیستم خنک کننده موتور علاوه بر برهم زدن سیستم خنک کاری موتور، افزایش مصرف سوخت را نیز به دنبال دارد. 

گذشته از موارد فوق که قالبا در مورد شیوه رانندگی راننده نوشته شد، سرویس و نگهداری مناسب و به موقع از خودرو نیز علاوه بر بالابردن ایمنی خودرو و افزایش طول عمر مفید آن، رابطه ای دوستانه با محیط زیست ایجاد می کند که کاهش مصرف سوخت نیز یکی از آثار و پیامدهای مثبت آن خواهد بود.


نظرات

  • متشکرم. جالب بود.
  • درود بر شما
    مرسی از توضیح کامل شما در خصوص جایرو شدن چرخها
    سئوال دیگری دارم آیا تعویض بهنگام روغن موتور در کاهش مصرف سوخت تاثیر دارد اگر پاسخ مثبت است لطفا مبنای علمی آنرا توضیح دهید
    با سپاس فراوان
    • سلام
      از این که به ما لطف دارید و مطالب ما رو با دقت مطالعه می کنید متشکرم.
      وظائف روغن در موتورهای پیستونی به شرح ذیل می باشد:
      - روانکاری اجزای متحرک داخلی موتور
      - خنک کاری داخل موتور و انتقال حرارت اجزای داخلی به پوسته
      - آب بندی داخل سیلندرها
      - نظافت و شستشوی اجزای داخلی موتور
      با توجه به موارد ذکر شده در پاسخ به سوال جنابعالی به عرض می رساند، تعویض دیرهنگام روغن در موتورهای نو و سالم، آنچنان تاثیری در افزایش میزان مصرف سوخت ندارد ولی تاخیرهای اینچنینی در سرویس و نگهداری خودرو موجب کاهش میزان سلامتی در موتور و ایجاد فرسودگی در آن خواهد شد و در...
  • سلام
    از این که به ما لطف دارید و مطالب ما رو با دقت مطالعه می کنید متشکرم.
    با توجه به موارد ذکر شده در پاسخ به سوال جنابعالی به عرض می رساند، تعویض دیرهنگام روغن در موتورهای نو و سالم، آنچنان تاثیری در افزایش میزان مصرف سوخت ندارد ولی تاخیرهای اینچنینی در سرویس و نگهداری خودرو موجب کاهش میزان سلامتی در موتور و ایجاد فرسودگی در آن خواهد شد و در درازمدت راندمان آن را به شدت کاهش داده و متعاقبا میزان مصرف سوخت را افزایش می دهد.
    همواره پیشگیری بهتر از درمان است.
    لازم به ذکر است که اگر در مواردی، مجالی برای تعویض روغن موتور نیست، حدالمقدور فیلتر هوا تعویض گردد که تناسب مخلوط هوا و بنزین ثابت بماند.
  • سپاس گزارم

ارسال نظر